برگزاری میزگرد تخصصی بررسی راه حل های مختلف در طراحی ساختمان جهت سازگاری با اقلیم در دانشگاه کاشان

۲۷ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۱ کد : ۲۲۹۸۸ اخبار مدیریت
تعداد بازدید:۳۳۵

چهارمین میزگرد تخصصی مدیریت ارتباط با جامعه و مرکز پژوهشی کاشان شناسی  در هفته پژوهش و فناوری دانشگاه کاشان در سال 1402تحت عنوان" بررسی راه حل های مختلف در طراحی ساختمان جهت سازگاری با اقلیم " با حضور جمعی از مسئولین شهری از جمله شهرداری ، اساتید و دانشجویان دانشگاه در سالن سردار شهید سلیمانی برگزار شد .

در ابتدا  دکتر مهدی ممتحن، به عنوان دبیر جلسه، ضمن خوش آمدگویی به حضار، بطور مختصر به ضرورت بررسی راه حل های مختلف طراحی ساختمان جهت سازگاری با اقلیم در شهر کاشان اشاره کرد.

در ادامه دکتر بابک عالمی، دانشیار و معاون پژوهشی دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان  با موضوع "راهکارهای زیستی انطباق با اقلیم گرم و خشک(دانش بایونیک)" به بیان دیدگاه های مختلف در مورد طبیعت و ارتباط طبیعت با معماری پرداخت و ضمن بیان ویژگی های فرم های طبیعی، به اقتباس از طبیعت در بستر دانش بیونیک در سه سطح فرم و ساختار و مفهوم اشاره کرد.

وی با اشاره به اصول طراحی پایدار شهری در اقلیم گرم و خشک، راهکارهای کالبدی مناسب برای این اقلیم را برشمرد و در پایان به مطالعات زیست فناورانه بر پایه برآوردن نیاز های معماری و ساختمان که حاصل پژوهش های متعدد وی و همکارانشان بود پرداخت و بعنوان نمونه به بهرگیری از مدل سایبان خورشیدی برگرفته از پوست انسان، عایق حرارتی جوت-سیریسین برگرفته از پیله کرم ابریشم و موارد دیگر اشاره کرد که نتایج آن در مجلات معتبر علمی به چاپ رسیده است.

سپس استاد مدعو دانشکده معماری و هنر و یکی از متخصصان معماری کاشان، خانم مهندس توکلیان با موضوع "راهکارهای دانش اقلیمی مدرن در طراحی ساختمان با استناد به مبحث 19 مقررات ملی ساختمان"  به بیان دیدگاه های خود در خصوص مقابله با پرت انرژی و صرفه جویی در مصرف آن پرداخت. وی ضمن بیان میزان مصرف انرژی در کشور و مقایسه ان با متوسط جهانی و همچنین سهم ساختمان ها از این میزان، به هدر رفت انرژی از بخش های مختلف ساختمان اشاره کرده و ضمن تاکید بر اهمیت انرژی خورشیدی به راهکارهای انطباق ساختمان بر اساس انرژی، با تاکید بر اقلیم کاشان توضیحاتی ارائه کرد.

وی این راهکارها را بطور خلاصه شامل جهت گیری تا 20 درجه ساختمان نسبت به جنوب شرق، فرم ساختمان، طراحی و چیدمان فضاها نسبت به نور جنوب، مشخصات و رنگ مصالح، استفاده حداکثر از نور طبیعی و ...  ذکر کرد.

در ادامه استاد سیدکبرحلی معمار کاشانی، بیان کرد: در حال حاضر وضعیت  شهر کاشان به لحاظ معماری ساختمان مناسب نمی باشد و نیازمند تفکر و هم اندیشی مجموعه های مرتبط با این موضوع  جهت برون رفت از این مشکل می باشیم . وی در ادامه ضمن ارایه راهکارهای پایداری در خانه های تاریخی به تشریح نمونه ای از اقدامات پایداری در ارتباط با یکی از خانه های تاریخی کاشان مطالبی را بیان کرد.

همچنین مهندس نعناکار معاون شهرسازی و معماری شهرداری کاشان در خصوص موضوع مورد بحث به مشکلات موجود در حوزه ضوابط شهرسازی و میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: ضوابط موجود  امکان اجرایی نمودن طراحی ساختمان در سازگاری با اقلیم را با مشکل مواجه نموده است و در این زمینه می بایست ضوابط شهرسازی متناسب با پهنه های اقلیمی در کشور تدوین و اجرایی گردند و این موضوع نیازمند سیاستگذاری در سطوح کلان است.

 سپس بین مسئولین شهری و اساتید دانشگاه در خصوص موضوع مورد نظر پرسش و پاسخ و تبادل نظر شد و قرار شد این میزگردها  با هدف کمک به حل مسایل و مشکلات در این حوزه ادامه داشته باشند.   

در پایان دکتر ابوذر وفایی رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی و مدیر ارتباط با جامعه دانشگاه کاشان ضمن تشکر از حضورکلیه مهمانان، یکی از اهداف مرکز پژوهشی کاشان شناسی و مدیریت ارتباط با جامعه را، تعامل سازنده با نهاد های اجرایی سطح منطقه در حوزه شناسایی مسائل و مشکلات وضعیت حال و آینده منطقه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی با رویکرد حل مسأله عنوان کرد و افزود: برگزاری این میزگردهای تخصصی  زمینه ساز انتقال یافته های علمی و پژوهشی به رویکرد سیاست سازی و تصمیم سازی در حوزه های مختلف در سطح منطقه است.

کلید واژه ها: مدیریت ارتباط با جامعه ارتباط با جامعه هفته پژوهش شهرداری


نظر شما :