نشست با صاحبان کسب و کار در حوزه گیاهان دارویی در دانشگاه کاشان برگزار شد

۱۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۰ کد : ۲۲۹۵۱ اخبار مدیریت
تعداد بازدید:۵۸

در ادامه برنامه های مدیر ارتباط با جامعه و مرکز پژوهشی کاشان شناسی در هفته پژوهش و فناوری، نشستی تخصصی با حضور صاحبان کسب و کار در حوزه گیاهان دارویی، نمایندگان نهاد های اجرایی منطقه و اساتید و دانشجویان در روز دوشنبه سیزدهم آذر ماه 1402 در سالن سردار شهید سلیمانی برگزار شد.

در این نشست دکتر عباس کتابی رئیس دانشگاه کاشان ضمن تاکید بر جایگاه و نقش  علم  جهت عبور از مشکلات و چالش های کشور به شعار دانشگاه کاشان یعنی دانشگاه جامعه محور، کارآفرین  حکمت بنیان  اشاره  کرد و گفت: یعنی دانشگاهی که  نقش اثر گذار در سطح جامعه خود خواهد داشت و به دنبال آموزشی است که همراه با ارزش های انسانی است.

وی خاطر نشان کرد: توسعه منطقه نیازمند کمک دانشگاه و تعامل سازنده آن با جامعه است . 

وی با بیان اینکه اخیراً کارگروه پیاده سازی آمایش آموزش عالی در سطح استانها از جمله اصفهان شکل گرفته  است افزود: لذا در آینده توسعه رشته ها مبتنی بر آمایش سرزمین در قالب ظرفیت های مناطق و بر اساس مجوز از این کارگروه در سطح استان ها  خواهد بود و در این راستا ما شاهد هستیم یکی از ظرفیت ها و قابلیت های درخور در منطقه کاشان گیاهان دارویی است که جهت توسعه همه جانبه آن نیازمند استفاده از ظرفیت های موجود از جمله دانشکده  منابع طبیعی و علوم زمین،  پارک علم و فناوری دانشگاه و بخش خصوصی است .  

در ادامه دبیر نشست خانم دکتر منصوره قوام دانشیار گروه مهندسی طبیعت ضمن خیر مقدم به مهمانان به اهمیت و جایگاه گیاهان دارویی از جمله در ساخت داروها و مکمل های غذایی اشاره کرد و افزود: کاشان با ظرفیت های موجود در آن  می تواند به عنوان  قطب تولید گیاهان دارویی معرفی گردد .

سپس دکتر رضا دهقانی دانشیار گروه مهندسی طبیعت به بررسی مزیت های رقابتی گیاهان دارویی منطقه کاشان اشاره کرد و افزود:  با توجه به محدودیت های موجود در کاشان از نظر منابع آب  و خاک مناسب و روند رو به افزایش شور شدن اراضی ، توسعه کشت گیاهان مقاوم در این شرایط نامساعد، لازم است در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: گیاهان شور دوست دارای قابلیت های زیادی از جمله تولید روغن، ارزش دارویی و همچنین منبع تولید سوخت زیستی می باشند.

در ادامه با رویکرد ظرفیت های تجاری سازی گیاهان دارویی و معطر کاشان در سطح منطقه و جهان، فرصت ها، چالش ها و راهکارها، دکتر حسین خصاف، مدیرعامل شرکت گیاهان داروئی و معطر ارومد به این مطلب اشاره کرد و گفت: ایران بزرگترین تولید کننده گل محمدی در جهان است با این وجود در زمینه فراوری و تولید محصولات تمام شده، جایگاه شایسته ای را در مقایسه با دیگر کشورها ندارد و تاکید نمودند ارتقای بخش گیاهان دارویی و معطر منطقه و کشور نیازمند نگاه های نظام مند و جامع نگر به جای رویکردهای خطی است و دستیابی به ارزش افزوده بالاتر در این بخش ، نیازمند استقرار نظام نوآوری در منطقه است  .

سپس دکتر حسین حسینی،  مدیر عامل شرکت کشت و صنعت گل کاران  در زمینه بررسی توانمندی های اکولوژیک منطقه کاشان در حوزه‌ گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: با توجه به  اقلیم متنوع منطقه با محوریت بازار گیاهان دارویی، گیاهان خطی، رزماری و کاپاریس جهت توسعه کشت توصیه می گردد .

وی خاطر نشان کرد:می توان با انتخاب گیاهان سازگار از جمله گل محمدی و نعنا، ارزش افزوده بیشتری ایجاد نمود همچنین توجه به حوزه فرآوری در کنار توسعه کشت نیز می تواند به جایگاه اقتصادی این محصولات کمک شایانی نماید .

در پایان  دکتر رضا قضاوی رئیس دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین  نیز به معرفی ظرفیت های دانشکده منابع طبیعی از جمله رشته گیاهان دارویی در مقطع تحصیلات تکمیلی پرداختند و اعلام نمودند این دانشکده با پتانسیل های موجود در آن از جمله کادر مجرب هیات علمی و دانشجویان فعال آماده همکاری و تعامل با شرکت های بخش خصوصی در حوزه گیاهان دارویی در قالب ایجاد کنسرسیوم است.  

کلید واژه ها: مدیریت ارتباط با جامعه ارتباط با جامعه دانشگاه کاشان


نظر شما :